وزیر بهداشت ایران می گوید باید دست و پا ببوسد تا کار انجام شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 5 مرداد 1403 - 12:24

وزیر بهداشت ایران می گوید باید دست و پا ببوسد تا کار انجام شود

شماره: 12883
Aa Aa

سعید نمکی خطاب به مردم گفته حضرت عباسی  اگر مسافرت بروید ضرر می‌کنید؛ التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید.

طوفانی سهمگین‌تر از طوفان ووهان در راه است؛
وزیر بهداشت ایران می گوید باید دست و پا ببوسد تا کار انجام شود

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در مراسم آغاز گام چهارم طرح بسیج ملی شهید سلیمانی در وزارت بهداشت گفت:

التماس کردیم، تماس نباشد. وزیر بهداشت همیشه باید خواهش و تمنا کند؛ دست ببوسد، پا ببوسد تا کار انجام شود. در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت موضوعی را نوشت انجام می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر، وی گفت:

از مردم می‌خواهیم مسافرت نروید، بمانید. حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر می‌کنید. خدا نکند چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدای نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توانم روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم. برخی می‌گویند تاب‌آوری مردم کم شده است، تاب‌آوری همکاران نظام سلامت به شدت کم شده است. در خوزستان ۷۸ همکار من به ویروس حهش‌یافته آلوده شده‌اند.

نمکی افزود: 

ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی چموش‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. این ویروس ۷۲ ساعت بیشتر وقت نمی‌دهد و با ویروس قبلی تفاوت دارد؛ این طوفانی سهمگین‌تر از طوفان ویروس ووهان است.

نمکی ادامه داد:

تقاضا کرده بودیم امسال سفر را امسال منتفی کنیم و از مردم تقاضا می‌کنیم کمک و همراهی کنند گر چه مردم در این روزهای سخت در آپارتمان خسته شده‌اند. از عدم دید و بازدید یک قوم عاطفی که همواره با هم مهمانی و دورهمی‌های دلگرم‌کننده داشته‌اند و خرید را کنار گذاشته‌اند و دیدن بزرگ‌تر را کنار گذاشته است، ممنونیم. التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید. نگذارید خوزستان‌های دیگر ایجاد شود. التماس می‌کنم تماس‌ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید مگر موارد خیلی ضروری با تست‌های قبلی مطمئن. ممکن است افرادی و مسافرانی را با تست منفی سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما کنیم در حالی که ناقل است. همه را در اتوبوس مبتلا می‌کند سفر یک از مهمترین عوامل گسترش ویروس است. هر شب آخرین یافته‌های دنیا در مورد کرونا را مطالعه می‌کنم خطرناک‌ترین عامل مسافرت است حتی اگر بلیت مجانی بود، ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.

وی افزود:

در طرح شهید سلیمانی اولین گام مراقبت از ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت است که ۸۵ درصد مرگ‌ها را رقم می‌زند یعنی جمعیت سالمند و مبتلایان به بیماران زمینه‌ای که تاکنون بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ها رقم زده اند. ویروس جهش یافته امروز بچه‌ها و جوان‌ترها را هم مبتلا می‌کند. تابلوی خوزستان نشان داد، جوان‌ترها بیشتر از قبل از بین رفتند بیشتر آنها وقتی به بیمارستان رسیدند گاهی فرصت لوله گذاشتن تنفسی برای آنها نبود اما باز هم آمار کلی خوزستان نشان می‌دهد، این ویروس افراد با بیماری زمینه‌ای و سن بالاتر را بیشتر مبتلا می‌کند. وقتی ویروس چرخش می‌کند، قدرت آن بالا می‌رود. در هر سه چرخش قدرت آن تصاعدی بالا می‌رود. میزان خطر ویروس در انگلستان وقتی وارد ژنتیک و فضای جدید می‌رود قابلیت‌های جدید پیدا می‌کند. هر اقلیم و استان ایران مشابه کل اروپاست و انتقال ویروس از خوزستان به سیستان و بلوجستان یا کردستان، بحران را تشدید می‌کند.

وزیر بهداشت با اشاره به تامین واکسن گفت:

تامین واکسن اولین هدف وزارت بهداشت است. برخی می‌گویند برای خرید واکسن کوتاهی می‌کنیم گویی تریلی‌های یخچال دار حامل واکسن پشت مرز صف کشیده‌اند تا به ما بفروشند و ما نمی‌خریم. واکسن امروز در دنیا کم است ژاپن متحد قدیمی آمریکا که سازنده فایزر و مدرناست از هشت روز پیش تعداد محدودی واکسن گرفته است. کانادا همسایه قدیمی و متعهد آمریکا، هنوز دستش به واکسن نرسیده است. ممکن است گروه‌های کوچکی را شروع کرده باشند اما تعداد واکسن آنها نیز بسیار محدود است. این طور نیست واکسن در دنیا سرریز شده و ما نمی‌زنیم، یکسری کشورهای محدود می‌سازند اول هم برای خودشان می‌سازند. همه جا این جریان حاکم بر دنیاست به همین علت تا زمانی که روی پای خود نایستیم باید التماس کنیم.

وی ادامه داد: ایران در بهار امسال یکی از تولید کنندگان بزرگ واکسن دنیا می‌شود، ترددید نکنید. بعد از مدت کوتاهی صادرکننده می‌شویم همان طور که در بحث ماسک، ضدعفونی کننده‌ها و ونتیلاتور که از وارد کننده، تولیدکننده و صادرکننده شدیم. این اتفاق در مورد واکسن هم رقم می‌خورد چه من باشیم چه نباشم. این اتفاق می‌افتد زیرا کار روی ریل افتاده است.

وی ادامه داد: من به سفرای خارجی، سازندگان خارجی واکسن به همه التماس می‌کنم اما واکسن نیست اگر مواد اولیه واکسن هم باشد مواد جانبی آن مثل ژل در دنیا نایاب شده است شرکت‌های دانش بنیان به میدان آمده‌اند که این مواد را هم بسازند.

وی گفت: بر خلاف آنچه فکر می‌کردند که در این باتلاق می‌مانیم و دست تسلیم بالا می‌بریم، شرایط آرامی داریم. رسانه‌ها نیز همکاری کردند. برخی خبرنگاران تا مرز کتک خوردن در انتقاد کردن از پروتکل شکنان پیش رفتند گر چه کم مهری و بی‌وفایی هم دیدیم اما خود مردم پای اجرای پروتکل‌ها ایستادند. روز ۱۳ نوروز که در هیچ عصری هیچ ایرانی در خانه نمانده بود با درخواست ما در خانه ماندند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان